Ülkemizde “şaman” kelimesi genellikle Eski Türklere özgü
bir inanç sistemi olarak bilinmektedir. Bu tanım doğru olmakla birlikte yeterli
değildir. Çünkü şamanlar sadece Eski Türklerde değil, dünyanın her yerinde, en
eski çağlardan beri yaşamış ve yaşamaya devam etmektedir. Genellikle efsane
temelli evren tasavvuruna sahip olan topluluklarda, kabilelerde şamanik gelenekler varlığını daha uzun sürdürmekteyken, yerleşik topluluklarda da
şamanlara rastlanabilmektedir. Kızılderililer, Aborjinler, Maya Şamanları en
bilinenlerdendir.
Şamanik Şifa Çemberinde dört temel yön, merkez, aşağı,
yukarı konumları mevcuttur. Yeryüzüne ait konular 4 grupta incelenir: 4
Element, Toprak Ananın 4 Krallığı, Yönler, 4 İnsan Irkı, 4 Renk, 4 Mevsim…Ruh
dünyasının yapısı ise üçlüdür: Var olan her şey, Dişil olan her şey, Erkek olan
her şey. Kainat 4+3=7 günde yaratılmıştır. Yaratıcının rüya sayısı 7’dir.
Şamanlar, sıradan olmayan gerçekliği Yukarı Dünya, Alt
Dünya ve Orta Dünya diye üç bölüme ayırırlar. Şamanik Yolculuk çalışmaları bu
dünyalara yapılır. Klasik masalların çoğunda bu yolculuklar anlatılır.
Alt dünya, içgüdüsel bilgeliğin dünyasıdır. Dünyasal
konularda, günlük yaşamımıza rehberlik için bu dünyaya yolculuk yapabiliriz.
Yolculuğa genellikle ağaç gövdesi, yanardağ, yerde bir delik, mağara, göl,
akarsu, asansör gibi yere inmemizi sağlayan imgelerle başlanır. Yolculuğumuzda
erk alanımızı ve erk hayvanımızı tespit edip, çalışmalarda erk hayvanımızdan
yardım alabiliriz. Bu havyan yerine doğada bulunan başka bir nagual de bu dünyada bize rehber olabilir.
Yukarı dünya, evrensel bilgilere sahip, bizlere insan
formunda görünen, felsefi ve ruhani rehberlerin, kozmik varlıkların, ulu ve
bilge büyüklerin evidir. Buradaki rehberlikler bize büyük resmi göstermektedir.
Ruhsal rehberimizle burada karşılaşırız. Bu yolculuklara çıkarken kullanılan
imgeler ipe tırmanmak, ağaca tırmanmak, fasülye sırığı, merdiven, dağın tepesi,
hortumla yükselmek, gökkuşağına tırmanmak, bacadan çıkmak, uçan bir hayvanın
kanadına binmek gibi yukarıya çıkmamızı sağlayan imgelerdir.
Orta dünya, yaşadığımız fiziksel dünya içerisindeki hem
sıradan hem de sıradan olmayan gerçekliktir. Psişik olgular, paranormal
olaylar, düşünce formları, hastalıklar, ölümler bu alandaki çalışmalardır. Şifacı Şamanlar genellikle bu alanda çalışırlar.
Şamanizmde ağaçlar, hayvanlar, ay, yıldızlar vb. ile aynı
ruhun parçaları, bir ve bütün olduğumuz kabul edilir. Çember şekli bu bütünlüğü ifade etmek için de kullanılır. Atalar da Şamanların çok önemli kutsal varlıklarıdır. Her konuda kökene başvurmak esastır.
Şaman olmak bir meslekten ziyade liyakat ile verilmiş bir
lütuftur. Şamanik yolculuk eğitimleri almakla ya da şamanlarla birlikte
yaşamakla hemen şaman olunmaz. Şamanlar da kendileri için “şaman” tabirini kullanmaktan imtina ederler.
Şamanizm
konusunda çalışmak isteyen kişi çevresindeki insanları ya da doğayı doğal
olarak iyileştirir ancak aslolan kendini iyileştirmesidir. Zaten bütün,
parçalarının iyileşmesiyle iyileşecektir.
Şamanik yolculuk yöntemlerinden biri düş zamanına
yolculuktur. Düş zamanının fiziksel yaşamımızla paralel olan yaşamımızı ifade
ettiği düşünülebilir.
Çember şeklinde yapılan şifa çalışmalarından en ünlüsü
yıldız kızı çemberidir. Hem ışık hem gölge yanımızın bütünleştiği çalışmadır
yıldız kızı çemberi.
Şamanik çalışmalarda davul, zil vb. enstrümanlar çalarak
ritm ile çalışılır. Bazen bireysel ya da kollektif danslar da uygulanır. Bu
danslar ya belirli bir enerjiyi hissetmek için belirli varlığın dansı veya doğa
olaylarının oluşumunu yansıtan figürler olabilir. Şaman dansında belirli bir kareografi
belirlemek yerine enerjinin bedenden akıp geçmesine izin verilerek serbest dans
daha çok tercih edilir. Zaman zaman dans eden şamanlar maske ya da kostümler
giyebilir. Belirli hayvanların postlarını, dişlerini vb. bedenine asabilirler.
Bireysel olarak şamanik yolculuk yapılabileceği gibi
gruplar halinde de çalışılabilir.
Şamanik
topluluklarda her kabilenin bir şamanı olur ve o kabilede birinin hastalığında,
doğumlarda, ölümlerde, önemli kararlarda bu şamanın rehberliğinde şifa yapılır.
Şamanik
Yolculuk benim hayatımda da çok önemli olmuştur. Katıldığım şamanik eğitimlerde
dönüştürücü etkiler yaşayarak önemli farkındalıklar geliştirdim. Eğitimlerim
devam ediyor. Zaten şamanik yolculuk uçsuz bucaksız bir derya. Yaşamın başı
sonu olsa bile şamanik yolculuğun ilk ve son durağının olmadığını düşünüyorum.
Son
dönemlerde Masal Anlatıcılığı eğitimiyle yöneldiğim masallar dünyasının aslında
şamanik yolculukları anlatması beni şaşırtıyor. Okuduğunuz masallarda bu
etkileri izlemek çok keyifli oluyor, tavsiye ederim.
Herhangi
bir konuda çalışan şifacılar zaman zaman şifa kanalından gelecek rehberliklere
ihtiyaç duyarlar. Böyle zamanlarda Şamanlar hemen yardıma koşar. Dünyanın her
yerinde yardıma ihtiyacı hissedebilecek duyarlılıkta Şamanlar hem insanlara,
hem de ormanlara, hayvanlara, çeşitli olaylara yardıma hazır bekler. Ulu Şamanlar
rehberiniz olsun.
Profesör Alberto Villoldo’nun “Işıldayan Beden” isimli videosunu bu linkten izleyebilirsiniz: https://www.youtube.com/watch?v=5X7LIDGePfE
FUNDA GÜR
Masal anlatıcılığı eğitimi nedir? Bilgi verebilir misiniz??
YanıtlaSil